Detail

Üretim Lojistiği Hangi Aşamalardan Oluşur?

← Geri
Üretim Lojistiği Hangi Aşamalardan Oluşur?

Endüstriyel imalat lojistiği olarak da bilinen üretim lojistiği; üretim aşamasındaki malzemelerin, fabrika içerisindeki tüm lojistik faaliyetlerini kapsar. Bu faaliyetler hammaddenin taşınması, üretim içi stokların depolanması, dağıtım için paketlenmesi gibi süreçleri içerir.

Endüstriyel imalat lojistiği olarak da bilinen üretim lojistiği; üretim aşamasındaki malzemelerin, fabrika içerisindeki tüm lojistik faaliyetlerini kapsar. Bu faaliyetler hammaddenin taşınması, üretim içi stokların depolanması, dağıtım için paketlenmesi gibi süreçleri içerir. Üretim ve lojistiğin kesişim alanı olan üretim lojistiği, işletme yönetiminde iç nakliye, aktarma ve depolama süreçlerinin planlanması, yönetimi ve kontrolünü tanımlar. Ayrıca diğer lojistik süreçlerle de yakından bağlantılıdır. Tedarik lojistiği ile satış lojistiği arasındaki aşamayı karakterize eder. Lojistik zincirinde oldukça önemli bir yere sahiptir.

Üretim lojistiği aracılığıyla ile bir işletme, üretim alanlarındaki tüm stokları ve mal hareketlerini mekânsal ve zamansal olarak kontrol eder, izler ve koordine eder. Ham maddelerin, yardımcı malzemelerin, işletim malzemelerinin, üretim için satın alınan parçaların, yedek parçaların, yarı mamul ve bitmiş ürünlerin taşınması, depolanması, elleçleme ve dağıtım nakliyesi gibi üretim sistemi içindeki destekleyici faaliyetlerin planlanması, kontrolü ve uygulanması aşamalarını gerçekleştirir.


Üretim Lojistiği Aşamaları
Üretim lojistiği aşamaları planlanırken, üretimin ilk aşamasından bitimine kadar en yüksek verimlilik ve tasarruf ile ulaşması sağlanmalıdır. Bu aşamaların doğru planlaması ve yürütülmesi, uzun dönemde firmanın üretim verimliliğini arttırır. Dolayısıyla üretim kapasitesinin artmasını sağlayarak firma gelirlerinde artış sağlar.

Bu noktada ticaret sektöründe başarıya ulaşmayı hedefleyen firmaların, profesyonel lojistik firmalarından üretim lojistiği desteği alarak tüm nakliyat ve depolama işlemlerini daha profesyonel adımlar ile gerçekleştirmesi gereklidir. Destek alınması elzem olan üretim lojistiği aşamaları ise şöyledir:

Kapasite ve Üretim Sırası Planlama
Üretim öncesi ve üretim sonrası malzeme depolanması, WMS (Depo Yönetim Sistemi) aracılığıyla envanter yönetimi, süreçler arası malzeme hareketleri, üretim hatlarını tam zamanlı besleme, dış kaynak kullanan fabrikalara optimum teslimat gibi kritik faaliyetler bu aşamada planlanır.

Stok ve Tedarik Kontrolü

Üretilen mamullerin depo içerisinde nasıl stoklanacağı, depolama sırasında hangi şartlarda bekletilmesi gerektiği, optimum stok için malzeme tedarik miktarlarının hesaplanması ve üretilmiş ürünlerin nakliyesinin nasıl yapılacağı gibi birçok prosedürün yer aldığı aşamadır.

Ambalaj Tasarımları ve Nakliyat Planlama
Üretimi tamamlanmış olan ürünlerin, lojistik sürecinde zarar görmemesi için gereken tüm önlemler de üretim lojistiği aşamaları kapsamında yer alır. Düşme, salınım ve yığın sayısı gibi kalite koruma önlemlerinin incelenmesi, depolama koşulları ve ürün özellikleri için optimum ambalaj boyutlarının hesaplanması, ambalaj malzemelerinin seçimi ve tasarımı, ambalajların geri dönüştürülebilirliğinin incelenmesi, ambalajların yasal uyumluluklara göre hazırlanması süreçlerini içerir.

Paketleme Süreci
İş standartlarının çizilmesi, paketleme makinelerinin incelenmesi, standart paketleme çalışma saatlerinin oluşturulması, ikincil paketleme malzemelerinin yönetimi, aksesuarların yönetimi (kullanım kılavuzu ve sertifikalar gibi) paketleme sürecinin kapsamındadır.

Dağıtım Yönetimi
Üretim planlaması doğrultusunda sevkiyat, son kullanıcılara teslimata kadar eksiksiz dağıtım yönetimi, optimal teslimat yöntemlerinin ve araçlarının seçimi, teslimat araçlarının hareketlerinin izlenmesi faaliyetleri en son üretim lojistiği aşamaları arasındadır.

Üretim Lojistiği Planlaması Avantajları
Üretim lojistiği planlaması avantajları şu şekilde maddelendirilebilir:

  1. Lojistik maliyetlerini azaltır.
  2. Ham madde ve yarı mamul satın alma süreçlerini hızlandırır.
  3. Verileri anında takip edebilmeyi sağlar. Envanter ve stokları eş zamanlı olarak hesaplamaya olanak tanır.
  4. Dağıtım maliyetlerini düşürür.
  5. Üretim ve malzeme akışının denetlenmesini kolaylaştırır.
  6. Ham madde temini, üretim, depolama ve dağıtım arasında senkronizasyon sağlar.
  7. İşgücünün verimliliğini arttırır.
  8. Üretim tesisisin çalışma maliyetlerini düşürür ve süreçleri hızlandırır.
  9. Üretim sürecinin sürekli iyileştirilmesi sağlanır. Bu iyileştirmeler ve sadeleştirmeler ile hem zamandan hem de maliyetlerden tasarruf edilir.
Üretim lojistiğinin en iyi şekilde gerçekleştirilmesi, başarıya ulaşmanın en önemli adımlarından biri. Hem müşteriler için hem de üreticiler için çok daha tatmin edici ve verimli hizmet, bu aşamaların profesyonelce uygulanmasına bağlı.

Horoz Lojistik profesyonellerinden en doğru desteği edinebilmeniz mümkün. Detaylı bilgi için buraya tıklamanız yeterli.

WhatsApp