Detail

Tedarik Lojistiği Nedir?

← Geri
Tedarik Lojistiği Nedir?

Bir işletmenin günümüzün rekabet şartlarında başarı sağlaması lojistik faaliyetlerini iyi yönetebilmesi ile doğru orantılıdır. Lojistik yönetiminin toplam maliyetler ve müşteriler için hizmet seviyesi üzerinde yadsınamaz bir etkisi bulunur. Bu sebeple lojistik yönetimi günümüzde oldukça önem arz etmektedir.

Bir işletmenin günümüzün rekabet şartlarında başarı sağlaması lojistik faaliyetlerini iyi yönetebilmesi ile doğru orantılıdır. Lojistik yönetiminin toplam maliyetler ve müşteriler için hizmet seviyesi üzerinde yadsınamaz bir etkisi bulunur. Bu sebeple lojistik yönetimi günümüzde oldukça önem arz etmektedir. Tedarik lojistiği kavramı; ürünün ya da hizmetin fiziksel üretiminden önceki aşamada; tedarikçileriyle üreticinin arasında geçen ilgili hammadde veya yarı mamul seçimleri ,bunların planlaması ve depolanması gibi faaliyetlerin tümüne denmektedir.

Geniş bir yelpazesi bulunan tedarik lojistiği; gıda, sağlık, sanayi sektörü, askeri mühimmat yapımları gibi alanlarda faaliyet göstermektedir. Tedarik lojistiği ile hangi malzeme nereden, ne kadar sipariş edilecek, hangi satın alma araçları kullanılarak alınacak ve ürünler nasıl depolanacak gibi sorulara cevap aranmaktadır. Bu süreçlerde diğer lojistik türlerinde olduğu gibi süreci kolaylaştıran başlıca unsur bilgi akışıdır.

Stok kontrol, planlama ve depolama süreçleri sayesinde birçok sorunun önüne geçilebilmektedir. Ayrıca üretim maliyetlerinde azalma ve müşteri memnuniyetinde ise artış elde edilmektedir, iyi yönetilen firmalar üretim öncesi maliyetlerinde büyük avantaj sağlayarak masraflarını azaltırlar.

Tedarik Lojistiği Faaliyetleri
Tedarik lojistiği faaliyetlerini şu şekilde maddelendirebilmek mümkündür:

  1. Müşteri Hizmeti: Önceden ölçülen maliyet düzeyinde, tüm süreçler müşteri odaklı bir şekilde eve alınır ve müşteri; doğru ürüne, doğru yerde, düşük maliyetle ulaşmalıdır. Bu noktada lojistik, uygun maliyetle müşteri memnuniyetini arttırarak devreye girmektedir.
  2. Talep Tahmini: Müşterilerin gelecekte ihtiyaçlarının olacağı ürün ve hizmetlerin miktarının ölçülmesidir. Talep tahminleri, bir firmanın ne kadar üreteceğine karar verdikten sonra, üretilen ürünlerin hangi miktarlarda nerelere dağıtılacağına da karar verir.
  3. Planlama: Sürecin düzgün işlemesini sağlayan bir planlama söz konusudur. Planlama faaliyetleri arasında malzeme akışı büyük önem teşkil etmektedir. Bunun en büyük göstergesi Kurumsal Kaynak Planlama (ERP) programlarının birçok işletme tarafından kullanılmasıdır. Böylece iyi bir stok yönetimi, satın alma ve sipariş yönetimi yapabilmektedirler.
  4. Elleçleme: Daha çok elle yapılan yer değiştirme işlemidir. Ürünlerin herhangi bir depolama alanında hareket, hacim ,zaman ve miktarları ele alınarak ayrıştırılması, gerektiğinde kapların yenilenmesi, havalandırılması gibi işlemlerinin yapılıp ilgili sevk alanına taşınmasıdır. Elleçleme işleminde minimum taşıma mesafesi amaçlanmaktadır, çünkü her elleçleme firmaya maliyet olarak yansır. Bunları minimum kılmak maliyetleri de düşürecektir.
  5. Envanter kontrolü: Mal ve hizmet akışlarının kontrolünü sağlama işlemidir. Tedarik lojistiği evresinin kritik bir öğesi olan envanter yönetimi; envanterlerin üreticilerden depolara giden sürecinde önemli bir basamaktır. Envanter yönetiminin amacı, doğru ürünün doğru zamanda doğru yerde olmasıdır.
  6. Depolama: Depolar hammadde ,mamul ,yarı mamul ürünlerin başlangıçtan itibaren saklandığı yerlerdir. Depolama alanlarının yerleşim düzeni, güvenliği, depo içinde taşıma yönetiminin belirlenmesi dikkat edilecek konular arasındadır.Depolamanın bir plan dahilinde ve kurallara uygun olarak gerçekleşmesi gerekmektedir.

Tedarik Lojistiği Kavramları
Tedarik lojistiğinin bazı kavramları vardır bu kavramlar şu şekilde özetlenebilir:
  1. Tesis: Kiralama veya satın alma, her ne olursa olsun yer seçimi son derecede önem arz etmektedir. Belirlenen yer; tüm dağıtım ağını ve şekillenmesini etkiler. Hedef pazara yakın yada uzak oluşu, hammadde kaynağına uzaklığı, işgücüne yakınlık gibi tüm faktörler yer seçimini etkilemektedir.
  2. Envanter (Stok): Stok çeşitliliği ve miktarı, sipariş miktarı, stokların bulunduğu tesisler, emniyet stokları, çevrim stokları ve âtıl stoklar gibi konuları kapsamaktadır.
  3. Bilgi Akışı: Kullanılan teknolojiler, elde edilen bilgiler, öngörüler, veriler,  koordinasyon ve diğer tüm bilgiler ele alınır. Tüm noktalarda görev alan lojistik personelleri devamlı iletişim halindedir, bilgi akışının devamlılığı ürünün zamanında ve eksiksiz olarak tüketiciye teslim edilmesini sağlamaktadır.

Tedarik lojistiği hakkında profesyonel bilgi edinmek ve uzman desteğine başvurmak için buraya tıklamanız yeterli.

WhatsApp